Jeff Bezos drukte Marc Lore, de man achter diapers.com, uit de markt. Diens nieuwe bedrijf Jet.com moet nóg voordeliger worden dan Amazon.

Marc Lore (43) heet conflictmijdend en vriendelijk te zijn. Maar het is moeilijk om in de lancering van zijn internetwinkel Jet.com níet een magistrale wraakactie op Amazon te zien.

Jet heeft tot nu toe al het waanzinnige bedrag van 80 miljoen dollar opgehaald van durfinvesteerders, schrijft Bloomberg. En dat terwijl het bedrijfsmodel nog onbeproefd is. De lancering van Jet.com zou wel eens de grootste gok in internetwinkelen kunnen zijn sinds de lancering van Amazon.

Dat bedrijfsmodel ziet er zo uit. Gebruikers betalen jaarlijks abonnementsgeld. Daarmee krijgen ze toegang tot een online marktplaats. En anders dan bij Amazon, loopt hun korting op naarmate ze meerdere bestellingen combineren en genoegen nemen met een wat langere levertijd.

Alles in één doos? Meer korting

Klanten kunnen kiezen uit verschillende leveranciers, die hen extra korting kunnen aanbieden als ze meerdere artikelen in één doos willen ontvangen (goedkoper voor de verkoper) en als ze voor een verkoper dichter bij huis kiezen (bespaart ook kosten). De meest efficiënte transacties worden dus beloond.

Lore heeft zijn sporen al verdiend in online shopping. Met zijn jeugdvriend Vinit Bharara richtte hij in 2005 Quidsi op, het bedrijf achter websites als diapers.com. Terwijl Amazon zich richtte op mediaproducten, televisies en witgoed, richtte Quidsi zich op luiers en andere verbruiksgoederen waar kinderrijke gezinnen om zitten te springen. De prijzen waren concurrerend, de levering snel, en de service persoonlijk. In 2010 had Quidsi een winst van 300 miljoen dollar.

Luieroorlog met Amazon

Maar toen werd Amazon wakker. In het najaar van 2010 verlaagde Amazon de prijzen van luiers met een derde. Volgens Lore verloor Amazon daar honderden miljoenen dollar mee. Door de recessie was Lore gedwongen om Quidsi aan Amazon te verkopen.

Lore en Bharara hielden het niet langer dan tweeënhalf jaar uit bij Amazon. Een paar maanden na Lore's vertrek schrapte Amazon de karakteristieke vrolijk gekleurde dozen waarin Quidsi-goederen werden bezorgd. Lore probeert nu een comeback te maken. De verkoop van Quidsi leverde hem 550 miljoen dollar op, maar een vroeg pensioen was niets voor hem. Met Jet.com hoopt hij dat consumenten overstappen op een andere manier van winkelen.

Aankopen opsparen

Om succesvol te zijn moet Jet online shoppers dus zover krijgen om niet telkens één aankoop te doen, maar de gewenste goederen te bundelen en in één keer aan te schaffen.

Lore wil alleen geld verdienen aan de lidmaatschapsgelden en alle kortingen doorspelen naar de gebruikers. "Hier hoeven mensen niet over na te denken", zegt Lore. "Ieder huishouden in Amerika heeft een Jet-lidmaatschap nodig. Je geeft toch 50 dollar uit als je er 200 kan besparen?"

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl